Παρόλο που η τέχνη της Yoga εμφανίζεται στην Ανατολή χιλιάδες χρόνια πριν ως ένα από τα έξι συστήματα της ινδικής φιλοσοφίας, ήδη από τις τελευταίες δεκαετίες του περασμένου αιώνα προκαλεί εντύπωση η εξάπλωσή της στον δυτικό κόσμο, κάνοντάς μας πολλές φορές να απορούμε εάν πρόκειται για ένα ακόμη πρόταγμα της μόδας ή για ένα πολύτιμο δώρο στους «πλανεμένους» από την ύλη ανθρώπους της Δύσης.


 

 

 

 

 

 

 

Πράγματι, ο δυτικός τρόπος ζωής μέσα σε λίγες μόλις δεκαετίες διατάραξε πολλαπλώς την ψυχοσωματική ισορροπία του ανθρώπου. Οι έντονοι ρυθμοί της καθημερινότητας, το άγχος σε συνδυασμό με έλλειψη φυσικής δραστηριότητας και καλής διατροφής, αλλά και η επιβάρυνση του περιβάλλοντος με τοξικά κατάλοιπα οδήγησαν σύντομα τον άνθρωπο σε αδιέξοδα. Ένα από τα «θύματα» των τελευταίων δεκαετιών είναι το αναπαραγωγικό σύστημα και η γονιμότητά του, πλήττοντας εξίσου και τα δύο φύλα. Με την όρο υπογονιμότητα περιγράφεται ένα φάσμα διαταραχών κατά τη διαδικασία σύλληψης, τόσο από την μεριά του άνδρα όσο και της γυναίκας, με επακόλουθη συνέπεια την αποβολή.

Η ιδιόμορφη ευαισθησία του αναπαραγωγικού συστήματος απαιτεί προσεκτική αντιμετώπιση και έναν τέτοιο τρόπο ζωής, ώστε να διασφαλίζεται μία υγιής σύλληψη και μία κατά το δυνατόν ευχάριστη εγκυμοσύνη. Προς αυτή την κατεύθυνση βοηθά η προγεννητική ή περιγεννητική Yoga (Pre & Postnatal Yoga) μέσα από εξατομικευμένες πρακτικές που αφορούν την στοχευμένη άσκηση, την ποιότητα της αναπνοής, την θέση σώματος, την διατροφή, την ψυχολογική υποστήριξη αλλά και την ενίσχυση του ρόλου των γονέων.

 

 

 

 

 

 

Είναι αλήθεια ότι πριν και μετά την εγκυμοσύνη, ο γυναικείος οργανισμός βιώνει σημαντικές αλλαγές, οι οποίες αντισταθμίζονται με τη βοήθεια της Yoga. Το ασκησιολόγιο που συνήθως εφαρμόζεται περιλαμβάνει ήπιες σωματικές ασκήσεις (asanas), με έμφαση στην ευκινησία και ευλυγισία για τόνωση και ενδυνάμωση των μυών της μήτρας και του περινέου, καθώς και αναπνευστικές ασκήσεις (pranayama) που έχουν σκοπό την καλύτερη οξυγόνωση των ιστών και την αποδοτικότερη χαλάρωση. Οι ειδικοί, μάλιστα, επισημαίνουν ότι η βαθιά, ήρεμη αναπνοή (Ujjayi) αλλά και η αναπνοή με εναλλαγή ρουθουνιών (Nadi Shodhana) ενισχύουν τον αναπνευστικό ρυθμό και εξισορροπούν την ζωτική ενέργεια. Καλό θα ήταν, ωστόσο, να αποφεύγονται πρακτικές με κράτημα της αναπνοής ή υπεροξυγόνωση.

Μέσω των asanas επιδιώκεται σωματική και συναισθηματική εξυγίανση, εξισορρόπηση της περιόδου και καταπράυνση του πόνου της έμμηνου ρύσης. Παράλληλα, καταπολεμάται το στρες και τα συμπτώματά του, προσφέροντας έλεγχο του νευρικού συστήματος μέσω της αναπνοής. Επιπλέον, έρευνες κατέδειξαν αύξηση της παραγωγής και της ποιότητας του μητρικού γάλακτος, μετά από διέγερση μέσω της άσκησης των αδένων που εκκρίνουν την προλακτίνη. Όπως επισημαίνουν όμως οι ειδικοί, παράλληλα με την άσκηση, προς την κατεύθυνση της γονιμότητας βοηθά ο έλεγχος του βάρους, η διακοπή του καπνίσματος, η αντιμετώπιση του στρες, ο περιορισμός του καφέ και του αλκοόλ και σίγουρα η ισορροπημένη διατροφή.

Τέλος, σημαντική επίδραση στην ψυχοσωματική ισορροπία του ζευγαριού έχει και ο διαλογισμός, ο οποίος βελτιώνει την ικανότητα ηρεμίας και αποβάλει σωματικό και ψυχικό στρες. Οι συνεδρίες μπορούν να γίνουν ακόμα πιο ενδιαφέρουσες με τη βοήθεια μουσικής και ήπιου χορού. Να σημειωθεί ακόμα ότι, τα προγεννητικά μαθήματα Yoga βοηθούν τις γυναίκες να έρθουν πιο κοντά με άλλες υπογονημες, ανταλλάσσοντας εμπειρίες πολύτιμες για την πορεία της θεραπειας τους. Ουσιαστικά, η πρακτική της Yoga θεωρείται πλέον από πολλούς ειδικούς μια ολοκληρωμένη πρακτική ψυχοσωματικής προετοιμασίας του ζευγαριού πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το θαύμα της δημιουργίας.