Το Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών είναι μία από τις πιο συχνές αιτίες υπογονιμότητας. Δεν είναι απαραίτητο όλες οι γυναίκες που έχουν πολυκυστικές ωοθήκες να πάσχουν από το Σύνδρομο αλλά όταν αυτό συμβαίνει, τα συμπτώματα είναι πιο έντονα. Σήμερα, το 4-18% των γυναικών πάσχει από Σύνδρομο Πολυκυστικών Ωοθηκών (ΣΠΩ).


 

Τα συμπτώματα συνήθως είναι:

– Ακανόνιστος κύκλος
– Δυσκολία σύλληψης ή πολλαπλές αποβολές
– Αυξημένη τριχοφυΐα στο σώμα και τριχόπτωση στο κεφάλι
– Αιπαρό δέρμα, ακμή
– Αυξημένο σωματικό βάρος, με το λίπος συνήθως να συγκεντρώνεται στον κορμό ενώ τα πόδια παραμένουν αδύνατα (ανδρικού τύπου παχυσαρκία).

 

 

Σε πολλές γυναίκες, η απώλεια βάρους μπορεί να είναι και από μόνη της μία αποτελεσματική θεραπεία. Η καλύτερη στρατηγική είναι η σταδιακή αλλά σταθερή απώλεια βάρους, που ρυθμίζει το μεταβολισμό. Γιατί όμως είναι δύσκολο να χάσουν βάρος οι γυναίκες με ΣΠΩ;

Περίπου το 50% των γυναικών που πάσχουν από το σύνδρομο είναι παχύσαρκες. Αυτό κατά βάση οφείλεται στην υπερινσουλιναιμία που προκαλείται λόγω του συνδρόμου, στην αύξηση δηλαδή της ποσότητας της ινσουλίνης στο αίμα. Η ινσουλίνη είναι η ορμόνη που ρυθμίζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα και όταν είναι αυξημένη μειώνεται η ικανότητα καύσης του λίπους. Αυτή λοιπόν είναι η αιτία που γίνεται τόσο δύσκολη η απώλεια βάρους σε αυτές τις περιπτώσεις. Οι απλοί υδατάνθρακες αυξάνουν την ινσουλίνη του αίματος με αποτέλεσμα να διαταράσσεται ο μεταβολισμός των γυναικών με ΣΠΩ, στις οποίες η ινσουλίνη είναι ήδη αυξημένη. Έχει αποδειχθεί ότι οι γυναίκες που αποφεύγουν τους απλούς υδατάνθρακες, χάνουν πιο εύκολα βάρος.



ΤA καταλληλότερα, λοιπόν, διαιτητικά σχήματα για τις γυναίκες με ΣΠΩ που επιθυμούν να χάσουν βάρος είναι η Δίαιτα Χαμηλού Γλυκαιμικού Δείκτη ή η λιγότερο απαιτητική δίαιτα DASH. Η δίαιτα DASH είναι μία παραλλαγή της Μεσογειακής Δίαιτας η οποία όμως δίνει έμφαση στους σύνθετους υδατάνθρακες (προϊόντα ολικής άλεσης) και περιλαμβάνει λιγότερους απλούς υδατάνθρακες (γλυκά, ζάχαρη, πίτες, κέικ κ.α.). Ένα άλλο χαρακτηριστικό της δίαιτας αυτής, είναι ότι μειώνεται η προσλαμβανόμενη χοληστερόλη, η οποία βρίσκεται στο κόκκινο κρέας, το βούτυρο, τα αυγά κ.α. ενώ αυξάνεται η συχνότητα κατανάλωσης των φρούτων και των λαχανικών.

 

Μια ακόμα χρήσιμη συμβουλή είναι η κατανάλωση ενός χορταστικού πρωινού. Σύμφωνα με μία έρευνα του 2013, όταν οι περισσότερες θερμίδες της μέρας συγκεντρώνονται κοντά στο πρωινό, η ρύθμιση των ορμονών με τη θεραπεία γίνεται πιο αποτελεσματικά.
Έχει βρεθεί επίσης, ότι στις γυναίκες με ΣΠΩ, το ρόφημα από ματζουράνα βοηθά στην καλύτερη λειτουργία της ινσουλίνης κατά το μεταβολισμό και επομένως στη μείωση των επιπέδων της από το αίμα. Μειώνει, ακόμα, τα επίπεδα των ανδρογόνων (ανδρικών ορμονών) στο αίμα, εξομαλύνοντας τον κύκλο.

 Καμία τροφή δεν είναι απόλυτα απαγορευτική αλλά η συχνότητα κατανάλωσής της καθεμιάς είναι το κλειδί για μια επιτυχημένη διαιτητική θεραπεία. Σαφώς, η άσκηση παίζει πολύ μεγάλο ρόλο στην προσπάθειά σας, καθώς ρυθμίζει τη λειτουργία της ινσουλίνης και εξομαλύνει το μεταβολισμό, πολλαπλασιάζοντας τις πιθανότητες επιτυχίας κάθε είδους θεραπείας.